21 april 2010

Heinz Liljedahl

Heinz Liljedahl är en svensk musiker som fanns med och påverkade i flera av de grupper, band och konstellationer som jag gillat och gillar. Heinz är en av originalmedlemmarna i Ratata och var dessutom tillsammans med Olle duon Heinz & Young som släppte en platta, Buzz Buzz Boys. Heinz har också spelat i grupperna Lustans Lakejer och Mockba Music. På Olle Ljungströms sex första soloplattor så var Heinz Olles huvudpartner.

Och det är oftast Heinz som suttit bredvid Olle på oändligt antal akustiska spelningar av varierande kvalitet.
Det finns väldigt lite klipp med och foton på Heinz Liljedahl men jag väljer att du får njuta instrumentalt av No matter at all från plattan med Heinz & Young plockad från YouTube. Den sålde säkert urdåligt men hela plattan är riktigt bra.

Jag tror även att Heinz tillsammans med sin hustru och en till är de som skapat Körslaget för TV4. Har aldrig sett det och är ganska säker på att jag rankar allt han gjort tidigare högre.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar om det verkligen är Heinz på den övre bilden?? Känner inte igen barndomsbekantskapen, även om han förvandlats till D.B anno nutid så är det nått som inte stämmer med profilen!?
R.S

Unknown sa...

Såg det nu R.S.

Tack

Hade lite bråttom

Anonym sa...

Nu är jag helt tillfreds:)
R.S

Unknown sa...

Tur att jag har en kunnig granskningsman!

MrRaRe