20 april 2010

Nolita's annonser som upprörde


Ville visa sitt lidande genom bilderna i kampanjen för Nolita. Fotografen Olivero Toscanis bilder. Foto: IBL

Bilderna på den nakna, anorexisjuka 27-årige Isabelle Caro chockade och upprörde under modeveckan i Milano, jag tror att det var 2007. Bakom bilderna stod Nolita som ville starta en debatt om modebranschens skuld till att tjejer drabbas av anorexi. Bilderna på den då 27-åriga fransyskan var ett inlägg i debatten om sjuka krav på modeller som ska vara ”size zero”, det vill säga smalare än storlek 34. Efter några kända sydamerikanska modellers död i sviterna av anorexi krävdes det att modeföretagen skulle ta större ansvar för sina modellers hälsa.

Kända modedesigners som D&G och Armani protesterade mot bilderna på Isabelle Caro, de menade att anorexi inte har något med mode att göra utan är en psykisk sjukdom som kan drabba vem som helst. Isabelle Caro vägde då 31 kilo och hade haft anorexi sedan hon var 13 år gammal. Hon är inte fotomodell men tycker att modebranschen har ett ansvar för vilka ideal de visar.

Isabella sade själv -"Jag gjorde uppoffringen att visa min kropp, vilket jag hatar, så att unga kvinnor och modevärlden kan se vad kravet på smalhet kan leda till. Att vara överdrivet smal kan döda och är allt annat än vackert, det är faktiskt det motsatta. Jag ville visa mitt lidande. Det finns inget värre för en anorektiker än att visa sig naken eftersom man ligger i krig med sin kropp som man känner är för tjock. Jag insåg inte hur smal jag var förrän jag vägde 25 kilo.Reklamkampanjen ville visa modets verklighet på samma sätt som om modeller visade sina kroppar utan kläder. Jag hade samma storlek som de modeller som designer vill ska bära deras kläder – size zero, det vill säga mindre än storlek 34. En del fotomodeller från Östeuropa svälter sig själva för att försörja sina familjer. Designer är oansvariga. De exploaterar unga kvinnor som är beredda att göra vad som helst för jobbet. Det är skandalöst och brottsligt att uppmuntra unga kvinnor att sluta äta för att tillfredsställa en fantasi om extrem smalhet. Anorexi är en sjukdom, inte en livsstil. Även i mina svåra perioder av anorexi, när jag var mellan 13 och 15 år, då jag fortsatte att tänka att jag var tjock hade jag definitivt blivit påverkad av en så störd bild. Jag hade sagt till mig själv: ”Jag vill inte se ut som hon... en ung kvinna med en trött gammal kvinnas kropp.” Jag hoppades att denna annons kunde hjälpa, även om det bara hjälper en person.

Läs hela ovan intervju i Expressen

Annonskampanjen blev bannlyst i flera länder.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å vilken skönt otäck och annorlunda kampanj detta var.

Miss Nolita:)

Unknown sa...

Håller med!