02 juli 2010

Sally Mann

För några veckor sedan satt jag och käkade en kväll med Rockstjärnan på Hotell Rival och vi började prata fotogrefering, foton och fotografer. Rockstjärnan framöl Sally Mann som egentligen var en fotograf för mig och inte så mycket mer. Jag mindes att hon slog igenom med fotograferingen av sina barn och inte så mycket mer.

Hon visade sig vara född 1 maj 1951 i Lexington och dör bor och lever hon uppenbarligen fortfarande. Precis som jag mindes så var det ett projekt som visade sig heta Immediate Family där hon fotograferade sina egna barn avklädda som gjorde henne berömd. Ett helt annat område för hennes fotografier har varit den amerikanska söderns landskap. Hon har även intresserat sig för döden i sina fotografier, där motiv som hennes döda hund och förmultnade lik förekommer.

Manns fotografier finns tydligen hos många stora konstsamlingar, varav några är Metropolitan Museum of Art och Museum of Modern Art i New York. Många av hennes fotografier har varit mycket kontroversiella.

År 2001 utsågs Sally Mann till årets amerikanska fotograf av tidningen TIME.

1 kommentar:

Anonym sa...

Egentligen var det, vid närmare eftertanke, nog dokumentären om henne som jag frös på!
Obeskrivligt vackra landskapsbilder under framväxt i hennes lab samt hennes blotta uppenbarelse och koncentration, det går inte att jämnföra med stumma kopior hängande på en steril gallerivägg. Sally Mann är vacker och hennes arbetsmetoder är orginella och fascinerande...men fotografierna är idag egendomligt tysta, dom vill iallafall inte prata med mig....förutom en och annan landskapsbild som viskar något...
R.S