03 augusti 2010

Erfarenheter sökes?

En av många saker som ger mycket stimulans är att sitta med erfarna människor. När jag är i Muzak City och i Paradiset sitter jag ofta och pratar med människor med massor av erfarenhet och kunskap. Ingen av dem är yngre än 70 och alla lever ett aktivt liv. Där finns Rektorn, Prästen, Rörläggaren, Gympafröken, Amerikanerna, Tändsticksdottern, Mimartisten, Överstelöjtnanten, Belgaren och Fransyskan, ICA-mannen och många andra.


Gör att i alla fall jag tvekar på varför ej fler seniorer finns med i arbetslivet och bland företag. Hade finanskriser uppkommit på samma sätt gång efter annan om det ej byttes in nya universitets- och managementbakade ynglingar vart tionde år? Hade dessa kunna förhindras om det funnits med fler som var erfarna och förstod?


Använder vi erfarenhet på rätt sätt, återvinns all kunskap som de som är mer erfarna har?

2 kommentarer:

Mannen med Hatten sa...

Hörde ett radioprogram för något år sedan där så kallade seniorer blev intervjuade på ett boende någonstans i Sverige. Så jäkla intressant, vilka erfarenheter, vilka levnadsöden. Självklart borde man använda fler seniorer på olika positioner, om dom vill.
Hade jag haft företag hade jag mer än gärna letat erfarna seniorer till verksamheten. Är säker på att dom skulle göra stor nytta, dessutom har dom en annan arbetsmoral, på gott och ibland ont kanske.

Unknown sa...

Mannan med hatten alltså...! Det var inte dåligt, inte var dag du kommenterar.

Skulle vara kul om du kunde utveckla på gott och ont gällande arbetsmoralen. Har du lust att göra det? Gjorde mig mycket nyfiken varför du valde att förstärka det.