04 augusti 2010

Ika, Wahlbeck, Frid och Demian

Var på en föreställning med en kvartett igår på Café Rotundan i Norre Katts Park i Halmstad. De som stod på scen var Ika Nord, Peter Wahlbeck, Paul Frid och Lars Demian. För mig har de alla varit en del av livet en stor del av livet. De har funnits i utkanten av bekantskapskretsen med Ika som dynamon som allt kretsat kring. Peter Wahlbeck har t.o.m. fått  träffa min farmor. Jag har egentligen aldrig varit och kollat på dem så mycket och nu var det dags.


Jag kan säga direkt att det var länge sedan jag skrattade så mycket, vet att jag inte gjort det sedan jag var på Anonyma Komikers Sällskap på Söder för ett par år sedan. Detta var en föreställning helt i min smak, med skärpa, distans, humor och allvar om vart annat.


Jag tror mig veta att de fyra känner varandra oerhört väl och det återspeglades i denna friska och annorlunda föreställning, som egentligen var ett relativt improviserat samtal mellan fyra gamla vänner. Prästen Paul Frid, vars far jag konfirmerade mig hos, var den som styrde och ledde samtalen och publiken ombads att sätta på larmet på tio minuter så att de skulle komma vidare i diskussionerna. Det fyra satt på varsin stol på scenen och diskussioner om Gud eller godhet, nästa yrkesval, själen, kulturarbetares vardag, Halmstad, ålder, politik, byggnader, ålder etc. Dessa diskussioner blandades med Peters stand up, Demians vassa och mjuka sånger vid pianot och Ikas fantastiska små danser och att Ika även läste för oss.


Hallandsposten bjöd på denna underhållning vid fina Rotundan och jag kan säga att jag gladeligen hade lagt 500 kronor för att se denna annorlunda föreställning som var som en riktigt trevlig kväll med ens bästa vänner ska vara. 


Stort tack till Ika, Lasse, Peter och Paul. Ni är bra! Tack även till Hallandsposten för att ni ordnade sommarens mest skärpta kväll! Bra med lokaltidningar som ser till att stjärnorna får spela istället för de som skjuter utanför.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad lite lantluft kan göra med Mr.RaRe:)
Jocko Homo

Unknown sa...

Lite lantluft har gjort lite nytta

E20 Norr sa...

Ähh. Kommunister!

Anonym sa...

Jag var där och kom tyvärr lite sent, kom när de gjorde den enormt roliga och improviserade dansen. Skitbra! Kommunister, nej det var bara kloka människor där vad jag kunde se. Men man vet ju aldrig.

Kidda