02 augusti 2010

Borta Bäst - Sara Kadefors

Det tog ett par dagar och sedan började jag hitta ett lugn som säkert hör semester och ledighet till. Senast jag hade flera dagar ledigt så började läslustan och så även denna gången. På den tredje dagen på semestern så var jag och handlade i sommarbutiken och bara nöp en bok på en hylla. Den hette Borta Bäst och var skriven av Sara Kadefors.


Jag hade aldrig hört talas om titeln och bara noterat att det fanns en författare med det namnet, inget mer. Efter att ha legat i den nya solstolen under dagen så var den då färdigläst.

Boken börjar med att huvudpersonen vaknar i den dyra bil hon har parkerat utanför möbelvaruhuset och som också fungerar som hennes hem. Boken är en kollision mellan den högfärdiga kvinna i 40-årsåldern vi stiftar bekantskap med, och de omständigheter hon befinner sig i.

Det tog lång tid innan jag fick klart för mig varför hon hade lämnat den olyckliga villatillvaron för att i stället sjunka allt djupare ned mot det vi brukar kalla för samhällets botten. Jag konstaterar att detta var den typ av bok som jag inte kan lägga ifrån mig. Borta bäst är en lättläst och målande berättelse som du kan välja att läsa på en dag. Den är lite för ytlig för att jag skall hylla den men tillräckligt annorlunda för att beröra mer än många jag möter.

Det känns som Kadefors har ett äkta intresse för riktiga människor och för livsöden som innehåller mer än solskenshistorier och önskad status. Vi har inte tillräcklig självinsikt för att skratta åt oss själva, men gärna åt andra som egentligen liknar oss. Huvudpersonen Sylvia är en ytlig medelklassperson utan annat än yta. Hon har gett sig av och umgås med uteliggare och kriminella.

Läs den!



Inga kommentarer: