16 augusti 2010

Har Sverige en nationalsång?

När blev ”Du gamla, du fria” vår nationalsång? Vad hade vi tidigare? Fick dessa frågor av ett syskonbarn och vi surfade runt syskonbarn och vi surfade runt.

Det verkar som att Sverige faktiskt inte har någon officiellt stadfäst nationalsång. Det förklarar varför det sjungs om Norden i den käcka låt som spelas idag vid statsbesök och idrott. Du kan hitta mer detaljerad information på Populärhistoria och på Wikipedia.
Egentligen struntar jag i vilken låt det är och är kanske mer orolig att det skulle komma en tävling på TV där invånarna i Avlånga Landet ska rösta fram en ny. Vet att det för många år sedan höjdes stämmor att det borde vara Öppna Landskap med Kopiatorn. Hua!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul inlägg. Jag hade inte en aning om att den ej var officiell. För lite om mode och annat en period, när kommer nästa ryck? Skulle även vara kul om du skrev mer om fotboll och mer om vilken musik och vilka låtar du gillar. Hittade en del när jag sökte och tittade på gamla inlägg.

Kahnan

Anonym sa...

Om V var dålig vad är då den svenska sången jag trodde var officiell nationalsång...

Byt, även om jag är rädd för samma sak som du. En såpa eller tävling... Hjälp! Kanske ska ta och behålla den.

Annika