21 augusti 2010

Namnsdagsserien


1986 satt jag klistrad vid tv:n en gång i veckan för att kolla på den helt briljanta och banbrytande Namnsdagsserien. En programserie med enormt roliga sketcher med bröderna Herngren (och på den tiden var Måns den roligare), Hannes Holm, Ulf Larsson, Cia Berg med flera. Med flera var bland andra Ulf Elfving, Tintin Anderzon, Jan Sparring, Hans Lindgren, Bo Widerberg, Gunnar Ernblad, Pelle Berglund, Ika Nord, Lars Demian, Peter Snow, Claire Wikholm, Bertil Norström, Allan Svensson, Carl-Gustaf Lindstedt,   

Att den hette Namnsdagsserien berodde på att varje program var döpt efter den dagens namnsdagsbarn. Programmen hette; Fanny, Julia, Torsten, Ernst-Torbjörn, Herbert, Gerda, Holger, Vilhelm och Artur.  Serien skulle sändas i tio avsnitt men blev på grund av Palmemordet inställt. Min fråga är när vi ska få se det avsnittet. Jag har inte hittat vettiga klipp från serien på nätet, någon som vet var jag kan hitta det eller vad det programmet skulle heta som aldrig visades?

Namnsdagsserien hade en kul vinjetten gjord av konstnären Johan Hagelbäck och den fantastiska signaturmelodin Televisionen sjöngs givetvis av en lycklig Orup.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Någonstans på vinden har du största säkerhet alla avsnitten. Minns att vi kollade på dem. Leta fram dem och lägg upp dem på You Tube, bitte! Peace Johan

Anonym sa...

Hej Rare! Jag är, som du vet, för ung för att ha sett den live på TV. Kommer dock gärna hem till dig och tittar på alla avsnitt med lite hämtmat.

Kramar Fresterskan

Anonym sa...

Vad du skriver ch tjatar på Rare. Känns som att du stallar en del utan någon som helst respons! Skulle kanske ge både oss andra läsare och Rare mer avkoppling om du stängde av din uppkoppling! :)

HH

Anonym sa...

Jag är för ung för att förstå vad ni pratar om och förresten har jag namnsdag denna veckan:)