10 oktober 2010

Nära och Kära







Såg denna så kallade romantiska komedin för ett tag sedan på TV. Den sades handla om en en ambitiös kvinna från Upper East Side i New York som blir förförd av en ung artist från Brooklyn, som också råkar vara sonen till hennes terapeut. En inte så lite mesig och riktigt krystad b-film. Så nära svensk dörrsmällarfars som det går att komma.

Allt är så enormt fint och gulligt gulligt i början för Rafi (Uma Thurman) då hon faller för den yngre konstnären David (Bryan Greenberg). Hon berättar glatt om detta för sin terapeut Eva (Meryl Streep), som lyssnar intresserat och kommer med kloka råd. Ja, självfallet är Eva mor till David, och hon blir inte helt glad över situationen när hon inser detta.

Efter en tid flyttar David in hos Rafi, som inser att han egentligen bara är en grabb som ser på sport och spelar Nintendo hela dagarna. Lite folkligt trivsamt superbråk uppstår. David säljer ett par tavlor och fixar egen lya. De tar en enormt sorglig time-out. Han kastar sig sedan över modellen Sue, som spelas av svenska modellen Mini Andén. Sue visar sig jobba för Rafi, och hon får reda på allt. Vilken katastrof, du förstår ju själv. Rafi gråter floder av högst rimliga tårar.

Vad händer sen? Bekänner han sig som barnslig och omogen, och så blir de tillsammans igen? Du anar inte hur dramatiskt detta blir... hyr den för att se efter, så kan du kommentera här sen och berätta vad som hände. För jag bytte nog kanal där eller så nickade jag till.

Jag tänker, kan det ha varit någon som hade en hållhake på Streep och Thurman? 


Fanns det ett filmsnutt eller något annat inspelat som skulle användas mot dem om de inte ställde upp i denna rullen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt för filmmakarna att premiären redan varit och att den snurrat några år. Fast jag erkänner att jag blir smådugen att kolla på den, älskar skitfilmer med etablerade skådisar. Och denna känns onekligen fantastiskt dålig.

PP

Annika sa...

Du ska vara SÅ glad att du inte såg hela!!! Jag är säker på att du har rätt med hållhakarna, för de verkade tyvärr vid sina sinnes fulla bruk och det kändes som att de tyckte att de presterade.

HUR orkar du skriva om det och HUR orkar jag kommentera det hela. Misstänker att du bara skrev ned detta snabbt efter du bytt kanal och att det hela gick på ett nafs. Och sedan lade du förmodligen inläghet på publicering någon månad framåt??? Eller hur? Du har inte ägnat det en tanke sedan dess? Själv tänker jag, så jag anser att mitt beteende är än svårare att förklara:)