11 april 2011

Vad är ett bra utbud i en stad?

Det kan finnas fördelar med att resa till större städer än den du lever i. Oavsett var du bor, och bor du i en av de absolut största, så finns det skäl att åka åt andra hållet. Jag vet att flera av er vet, och ändå vill ändå berätta att det finns städer som fortfarande säljer blommor hos riktiga florister och som har rakstugor.


Vad är det som gör att det är annorlunda att handla i en affär i ett annat land? Som gör att jag funderar på att köpa sjuttio olika kryddburkar i Paris? En lampa i München och en matta i Milano? Varför funkar vissa ställen och deras stuk i andra länder men relativt få typer av ställen i Avlånga Landet?

Så fort jag sätter min fot utanför Skandinavien så är det något som händer med mig och med min inspiration. Plötsligt känns det att en halvtimmes umgänge efter sysslan är självklar och varenda restaurang är sprängfylld på söndagskvällen. Förutom de som brukar vara fyllda av turister under säsong. Jag blir inspirerad av allt från vita linnedukar till stora handdukar och går fullkomligt i random med avtryckarfingret på kameran. Det bara smattrar. Och jag åker aldrig charter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer till punkt och pricka, med undantaget...."internationaliseringen"!
Vet inte hur många gånger jag har hittat ett "unikat" utomlands( säg en bok) och vips så inser jag att den finns i den lokala bokhandeln!
Inte samma feeling att gå och botanisera hemmavid.... Men nog finns det här med, tyvärr.... Inte allt, men mycket!!
Jag får lov att gratulera dig till dina unika fynd, det blir alltmer sällsynt!
Synnerligen goda hälsningar/ R.S

Samlat Mode sa...

Hej!

Tänkte bara passa på att fråga om något helt annat. Såg att du läst boken The satorialist. Då jag är sugen på att klicka hem en bok som är maxad med inspiration i form av bilder verkar denna uppfylla målen väl. Frågan är bara hurvida bilderna är fördelade till kön? Är det både bilder på herr och dam eller majoritet åt något håll?

Tack på förhand!

Unknown sa...

Bäste R.S. Och det är precis det vi ska ändra på i alla våra hemstäder genom att bara handla på de privata butikerna.

Med ödmjukhet för ditt engagemang! MrRaRe

Unknown sa...

Samlat mode! Nu när jag svarar så är jag på resa och boken ligger i Avlånga Landet. Jag ska kolla det när jag är hemma nästa gång. Som jag minns det så är det en jämn blandning, fast inte hundra. Ska kolla det. Ska även se till att kolla in din blogg. Tack för att du skriver och frågar.

Eder MrRaRe