27 juni 2011

Läkare med socialt intresse?

Sjukvården är förlegad och försöken till att modernisera det genom privatiseringen är bara ytterligare ett sätt att aktörer ska sko sig på kort sikt. Detta är läkarna de första att utnyttja i alla dess former.

Sjukvården i Sverige sägs vara bra, skicklig och bra för folket. Jag har dock delat upp den lite mjukt och kategoriskt. Nej, det är inget speciellt som har hänt. Jag menar som gör att detta inlägg just berör denna rubriken. Det var bara så att en av mina bestämda åsikter dök upp när jag la mig på soffan i Paradiset.

All sjukvård är omodern utifrån sitt sätt att se på oss som kunder, det hjälper inte mig att de allra flesta andra näringar är ganska dåliga på det också, de ser oss verkligen inte som kunder. Det hävdar i alla fall näringslivet att de gör, alltid en bra start för relationen.

Alla läkare är ointresserade av människor (ett undantag: Leif Svärd i Little Village) .Alla läkare lägger mycken tid och flertalet år på att skaffa sig en utbildning. Innan dess läser de det som hette Natur. Efter Natur gick de tidigare någon slags militärtjänst där de tjänstgjorde som avancerade sjukvårdare. Inte ett enda ämne eller en enda kvalificering har handlat om människor och hur människor fungerar. Desstuom är det så att det närmast bara har varit de introverta som har stimulerats till elller lockats av detta yrke.

Mer än tacksamma ska vi vara över sköterskorna, de som ser till att vi tas om hand och som kommer ihåg vår historik. De som ser till att de ambulerande läkarna, inhyrda som anställda, har något att berätta efter att ha fått en snabb brief i korridoren på språng.

Läkare med socialt intresse sökes, känn på den annonsen… Kanske skulle vara något. Finns det sådana alls? Var finns de? Jobbar de fortfarande som läkare eller gömmer de sig bakom forskning?  Min känsla, ska se till att ta reda på siffror, är att de flesta läkarna har eget företag eller är frilans. Att de heslt inte vill vara praktiserande läkare utan forskande eller administrativa. Min åsikt är att den främsta förmågan förutom medicin alltid behöver vara människor. Hur många sjukdomar eller krämpor konstateras vara det vid första besöket i allmänvården? Hur många är det som egentligen behöver prata, vila eller motionera istället för att få tabletter, piller och sjukskrivningar?

Sjukvården är militärt alternativt religiöst organisared. Precis som alla andra organisationer så har de byggt sin organisation hierarkist och bakstrukturerat, det vill säga att alla beslut kommer från hur de egna trupperna har det och med mycket lite hänsyn till andra.

Jag löser inte allt detta idag och bedömmer mest utifrån det som är så svårt att förstå som läkare, företagare eller politiker… Självupplevda saker utanför de skyddade miljöerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hi MR, nu har du klagat på mig tillräckligt länge för att det var dags för en kommentar från mig:) Kanske ska jag skriva som alla andra att din blogg är vass och kul, helt enkelt bra!:) Fast jag inser att jag ramlade i fällan. För kom inte och påstå att inlägget ovan var något annat än en provokation för att jag skulle kommentera!? Och värst av allt, jag kommer inte skriva under denna, jag håller med, du har rätt...!!! Jag vet hur länge du tyckt det och att du brukar få igång mig och andra med den. LÄS: DU HAR RÄTT, OK? Glad nu eller?:):):) Keep it up Mister
MR.

Medicinala bugningar/Dr X

Anonym sa...

Äh, jag tror det är helt lugnt...det kommer en ny ung generation, uppväxt på GTA och Lifevideor som har järnkoll och gärna vill prata om allt från kastspöfiske till "dina" inblillade krämpor...och dom är lite mer generösa med allt från röntgentider till gipsformar, bara dom får diskutera värdet på deras gamla ärvda Fender Stratocaster-63a...
Dom har gjort praktik i Indien iklädda funky oranga flugor och blivit utskrattade i Japan pga av detta...och är toppen, unga och hungriga i sin jakt på medicinska scoop!
Ut med det gamla och in med det nya, erfarenhet kan inte vila lugnt när det finns hunger efter att upptäcka ett nytt okänt Ebolavirus i varje sendrag!
Youth Docs rocks!
R.S

Unknown sa...

Helt oväntat kom det kommentar från Dr X. Ditt inläg uppskattas och särdeles de medicinala bugningarna:) Puss

R.S. Detta ska ni veta, kan vara skrivet direkt efter en spelning i Paris eller inför en spelning. An honour and pleasure, as always. Detta är en enda bloggen i världen som har en så frekvent "kommentatör", sådana saker är saker som jag bugar mig inför! Puss