17 februari 2010

Uma Thurman


1988 var första gången som jag såg Uma Thurman i en film. Fast det är nog en efterkonstruktion att jag minns det. Efter det har hon gjort ett fyriotal filmer, där de tre Kill Bill filmerna säkert är de som sitter på de flestas näthinna. Uma Thurman är född i Boston 1970 och fyller därmed 40 år 2010. Hon har en mamma som tidigare var fotomodell och dessutom hade hennes mamma en svensk mor och en tysk far. Uma är kusin till fotbollsspelaren Max von Schlebrügges far, detta säger i alla fall Wikipedia.
Uma följde i mammans fotspår och började tidigt som fotomodell.Numera tror jag att det är långt mellan eventuella modelluppdrag.

Namnet Uma är polynesiska för kyss men enligt uppgift så är hon döpt efter den hinduiska bergsgudinnan Parvati som ibland tar sig skepnaden av ljusets gudinna Uma. Jag uppfattar henne dock som någon som är lite ljusskygg.
Uma Thurman har tidigare varit gift med skådespelarna Gary Oldman och med Ethan Hawke. Skulle hon höra av sig så skulle jag tycka att det var ett nöje att bekanta mig med henne, speciellt för att jag tror att hon har en del att berätta.

Här finner du en fantastiskt bra intervju med denna galanta och spännande personen, Enjoy!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Go UMA!
P.U.M.A

Anonym sa...

Uma is The Puma!

Kidda