24 januari 2011

Död snö

Ni vet att det inte är alltför vanligt att jag kollar på dumburken hemma. Ni vet även att det inte är alltför vanligt förekommande att jag är hemma överhuvudtaget. Film har jag däremot kollat på on demand sedan jag var betydligt yngre. Hemma, hos andra, via device, på hotell, biopalats och på resa.
En sådan där ovanlig kväll när jag var hemma och faktiskt låg och kollade en film på dumburken så hände det fantastiska att jag såg något så förvånande som en film som överraskande. Jag såg en riktig kalkon som visade sig vara en norsk zombiekalkonskräckis. Trodde att jag redan sett allt av alla varianter på skitfilmer, men det hade jag inte...


Död snö heter filmen och den har hyllats av en massa tokar som den främsta i sin genre, och denna genre har det märkliga namnet ”Nazizombiefilm”, haha känn på det namnet... Jag undrar mest hur författaren kom fram till att göra denna osaliga kombination, eller kanske är det så att det gjorts massor av filmer och skitfilmer på detta tema… Fasen vet om jag vill veta. Jag kan verifiera så mycket att detta är den bästa norksa nazizombiefilm som någonsin gjorts (åtminstone efter att bara ha sett denna) och att jag ej önskar se flera. Det säger ju då inte speciellt mycket. Jag har varken sett många norska filmer, eller mycket zombiefilmer… Har Norge kanske bara denna typ av filmer… Är detta egentligen en dokumentär...

Vänta lite, jag ska googla och läsa på lite så det håller en linje och ger dig lite kunskap…

Efter att ha läst in mig lite på nätet så visar det sig att filmen ”Shock waves” från 1977 blev den första att ge zombier tveksamma politiska sympatier. Och den filmen fick ingen hjälp trots kända skådespelare. Den handlar om en gammal tysk officer som bor på en öde ö. Där vakar han över en trupp nazistiska zombier som håller till på havsbotten i ett sjunket skepp. Läste även att ”Shock waves” inspirerade de lika nazifierade ”Zombie lake”, ”Oasis of the zombies” och ”Night of the zombies” – och de filmerna beskrivs som så usla att man icke ska göra sig besvär. Börjar även du inse eller tycka att detta faktiskt låter lite intressant med denna genre?

Nazistiska zombier verkar också intressera sig för annat än människokött. Både ”Oasis of the zombies” och nya ”Död snö” handlar om hur monstren försöker skydda en skatt.
Just det ja, Död snö var det ju…  Ett gäng noska läkarstuderande åker till fjällen för att fira påsk. De kommer till Øksfjord där det sägs att byborna jagade upp de sista nazisterna på ett berg vid krigsslutet. Alla tror att de frös ihjäl, men när ungdomarna hittar en låda guld som gömdes under ockupationen gör nassarna en brutal comeback. ”Död snö” är en stunds skojig splatterfilm. När jag ropade till om den en dag visade det sig att flera av mina kollegor diggade den. Try it... you may not like it! Här har du trailern.
Här har du en recension från SvD.

2 kommentarer:

LMS sa...

Hahahahaha. Hade jag inte redan tipsat dig om den Mr Rare? Jag såg denna film för över ett år sedan. Det är en av de sjukaste filmer jag någonsin sett. En kultrulle!
Det bästa av allt är musiken som inte passar alls och där man tror att det ska bli spännande blir det en komedi istället där köttbitar och blod flyger överallt.
Och slutrepliken är helt magisk. Måste ses!!

Unknown sa...

En helt fantastiskt uselt bra rulle!!!

MrRaRe