23 februari 2011

Aggresiv marknadsföring

Push eller pull?
Har du varit utsatt för aggresiv marknadsföring? Vem avgör vad som är aggresiv marknadsföring?


Jag har enligt mig själv varit utsatt för det flera gånger och då speciellt från bolag som säger sig sitta i Dubai och annat och som har fantastiska erbjudanden om hur du kan tjäna 500% på insatt kapital och annat. Har försökt säga nej till dem många gånger genom att säga att jag har god rådgivning och haft ett ett totalt ointresse, varit tydlig och motiverat varför. Ofta har de hållit på i max 20 minuter och det slutar alltid med att de blir arga och slänger på luren. Jag uppfattar det som extremt aggresivt...


Sedan finns det de där bolagen som ringer och ska se till att vi får komma på ett möte i Geneve eller london och bara få träffa förbokade marknadschefer med budget och skarpa case...


Fr.o.m. den 1 juli 2008 så infördes en ny marknadsföringslag som förbjuder aggressiv marknadsföring. Exempel på aggresiv sådan kan vara påträngande och oönskad telefonförsäljning. Marknadsföringslagen bygger på ett EG-direktiv om otillbörliga affärsmetoder.

Vissa typer av lockerbjudanden förbjuds, så som att göra reklam för en produkt och sedan bara leverera ett fåtal eller en defekt produkt. Även aggressiv marknadsföring med trakasserier, tvång, fysiskt våld och hot förbjuds. Oönskade och upprepade kontakter per telefon är inte heller tillåtet.

I och med den nya lagen införs också ett förbud mot direkta köpuppmaningar i reklam till barn i samtliga medier. Dessutom behålls förbudet att rikta reklam till barn under 12 år i TV-sändningar.

Till lagstiftningen finns en ”svart lista” med 31 förbud som alltid ska anses otillåtna.
Läs mer på regeringen.se

Och vad räknas detta som? Inspirerande Kick-Off?
  

Inga kommentarer: