20 februari 2011

Sara Kadefors om Facebook


Sara Kadefors: "Facebook-uttrycken börjar göra ont"

Det är för det första inte ofta som jag läser en papperstidning och för det andra mycket sällan som jag klipper in något till denna bloggen. Personligen njuter jag av Facebook och den nytta FB gjort och gör för mig. Men när jag läste denna artikeln för några dagar sedan så höll jag med Sara Kadefors. Jag har många bekanta som jag har kvar som "hide" på deras status. Olidligt trött på svammel om hur fantastiskt det är, hur SJ är och hur vädret är. Samtidigt så är det kanske så att det måhända är bra att personer är positiva i enlighet med vad Sara Kadefors skriver. Det kanske är ett första steg till att även invånarna i Avlånga Landet kan komma att bli positiva i "verkliga livet"


Sara Kadefors skriver: Om man läser sina ”vänners” kommentarer på facebook skulle man
kunna tro att jorden, den ökande segregation och allt större utslagningen till trots, har blivit en vänligare plats att leva på. Man skulle kunna inbilla sig att människor bryr sig om varandra på ett sätt som vida överträffar våra fantasier om äkta, mänsklig gemenskap. Man skulle rentav kunna göra sig föreställningen, att saknades möjligheten att gratta på facebook skulle gratulanterna dyka upp utanför dörren på födelsedagen med tårta och presenter och ropa ett unisont ”Hurra för dig, finaste du!”

Uttryck som ”fina, fina du” alternativt ”finaste du” börjar göra ont i mig. Läs mer på gp.se...här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag heter Karin och fick tips om din blogg av en på jobbet som känner dig. Den är jättesnygg och har massor av kul innehåll. Gillar att du har en massa starka åsikter och skulle nästan vilja se ännu mer av dina åsikter. Jag gillade verkligen den där berättelsen som hette en funderare, hade aldrig sett den. Tack för en bra blogg, ska försöka läsa den så ofta jag kan. Den som känner dig tjatar jämt om den:) Tack från Karin

Unknown sa...

Hej Karin! Välkommen till bloggen! Du har helt rätt, det är en bra blogg. Hälsa G!