26 februari 2011

Telekom, mobilitet och roaming

Världen gör fantastiska kommunikativa framsteg. Ett och flera styren känner att de måste stänga av online för att de är rädda för konsekvensen av kraften. Många är imponerade av att det kommer appar, touchar, iPhones, iPads, Augmented Reality och annat.


Jag gillar det och är inte imponerad. Det är fortfarande långsamt, gammalt och lite inskränkt. Hoppas att du förstår mig rätt. Jag älskar det och lever med det dygnet runt, men kräver och vill ha mer.


Mitt enklaste exempel är roaming och avgifterna för att använda online och alla saker vi nu sedan länge gjort oss vana vid. Alla ni som rest utomlands vet hur meningslöst det känns att slänga ut tusentals kronor som annars knappt kostar något. KAnske har du ett abbonemang hemma i Avlånga Landet som består av en surfpott och egentligen aldrig tänker på kost när du använder och praktiserar dina användarfall och brukar dina vanor. 


Så kommer du då utomlands och får mycket snart ett text (om du har den tjänsten från din leverantör) som berättar att månadens pott är slut och att du ska skicka ett text för att öka potten...


Lös detta. Alla vi användare har fått vanor som gör att vi tycker att det ska vara samma deal och samma nöjdhet oavsett vilket land jag är i. Basta! Svar med förklaringar, problem och långa beskrivningar av intjäningsmodeller är inte starkare än våra vanor, våra behov och vår lust. 

Inga kommentarer: