21 februari 2011

Leeds United

Detta mitt kära Leeds United som blev mitt favoritlag i England 1973 genom en slump, detta var precis samtidigt som jag började skaffa mig idoler och favoritlag. Favoritlagen är än idag de samma, även om jag kanske inte går runt på dagarna i Leedströja, som var fallet när jag fick min första 1973.
En gång i tiden skrev jag ett mail till ordföranden i Leeds och bad om autografer till hela Leedslaget på ett fotografi. Och fick svar med signerat lagfoto från ordföranden med ett personligt skrivet brev från ordföranden med tack för att jag höll på dem och lyckönskningar i min egen fotbollskarriär. Klart jag fortsatte att bevara dem i minnet.
Leeds första storhetstid började i mitten av 60-talet. Leeds kom då från ingenstans och blev ett av Englands topplag genom att under en tioårsperiod vinna ligan ett par gånger, fem gånger komma tvåagenom att vara minst fyra varje säsong. Under samma tidsperiod vann Leeds FA-cupen, ligacupen och två europatitlar samt ytterligare ett antal cupfinaler. Leeds blev ett oerhört populärt lag I hela Europa. Efter 1974 hade Leeds ett antal mindre framgångsrika år och 1982/83 flyttades de ned till division 2.
1988 började en ny glansperiod med Howard Wilkinson vid rodret. Han tog över som manager efter Billy Bremner i slutet av 1988. Laget vann sedan division 2 säsongen 1989/90, och redan 1990/91 kom Leeds på fjärdeplats, för att året därpå för senaste gången vinna ligan. 2000/01 gick Leeds till semifinal i Champions League, och förlorade där mot Valencia, samtidigt som Leeds blev fyra i Premier League.
Efter detta satsade Leeds stenhårt för att ta upp kampen med främst Man United, men det var en satsning baserad på stora lån och den edde till stora finansiella problem. Då fick Leeds hyra ut och sälja sina bästa spelare för att finansiera lånen. Så kom då säsongen 2003/04 och Leeds slutade på nedflyttningsplats i Premier League och degraderingen till Championship var ett faktum.
Leeds hamnade i onåd hos ligastyrelsen och fick poängavdrag två säsonger i följd, 2006/07 och 2007/08. Sedan 2007 spelade Leeds i Football League One, två divisioner under Premier League, vilket var första gången de spelade under de två översta divisionerna. Förra året fick de tillbaka många av sina uppgivna fans när de bland annat slog Man United I cupen.

Denna säsongen är Leeds tillbaka i Championship, ligger högt I serien och har mitt fulla stöd. Faktum är att det är det andra av två idrottslag som fortfarande kan få mig att följa ett lag via text-TV live…

Här finner du allt om Leeds United.
Och på FB här.

Nedan finner du deras enormt vackra tredjetröja från säsongerna 1994-96.

1 kommentar:

Anonym sa...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-)