28 februari 2011

Birdy

Denen var mycket omtalad när den kom och var aktuell, filmen Birdy. Den handlar om Vietnamveteranen Birdy (Matthew Modine) som för att fly den kaotiska verkligheten, har sjunkit ner i ett komaliknande tillstånd. I koman tror att han är en fågel från sina barndomsdrömmar. För att nå fram till honom har hans psykolog tagit kontakt med Al Columbato (Nicholas Cage), Birdys ungdomskamrat. Al försöker desperat att tränga igenom till Birdy för att få honom tillbaka till verkligheten. Svaret ligger kanske eller förmodligen i deras ungdom och uppväxt.


När jag nu såg den för första gången sedan då så var jag lika nervös som jag alltid är när jag ska se en film jag minns som bra. Och mycket gammal känns den bara i och med att Modine och Cage verkligen ser ut som de spolingar de var 1984.


Birdy är regisserad av Alan Parker och för filmmusiken står Peter Gabriel.


Birdy har bra skådespel och är coolt filmad och klippt och de delarna gör faktuskt att den håller. Dessutom är filmen en bra vänskapsskildring och antikrigsfilm. Den påminner mig om att jag tycker att det är dags att lägga ned alla dessa krig som startas av män och våra små vgiriga själar. Den håller än och är värd att se! Kolla in den gamla trailern nedan.

Inga kommentarer: