05 mars 2011

Väskor på plan

Jag reser en del utsocknes och utanför Avlånga Landet. Det finns en sak som ökar som jag vill ska minska. Och för en gångs skull så är det inte bara SAS som är kass.
Du som känner mig vet att jag har en viss resvana och att jag oftast lägger kraft på det jag kan påverka. Varje gång jag flyger under ovan förutsättningar så bär nästan samtliga viktiga och medelålders män in två väskor i planet. Och den andra är en rejäl resväska som precis går in om du lägger den ned ock trycker till rejält. Och när de handlat lite mer så går det inte att stänga. Detta gör att de få som inte gör så får sitta med sina bagage vid fötterna och minskar därmed det obefintliga utrymmet ett snäpp till.

Vems fel är då detta? Är det de viktiga medelålders männens fel? Nja, det är klart att de är delaktiga i och med att de tar beslutet och tar med den istället för att checka in den. Men nej, de som checkar in oss lastar jag icke heller. Jag vet att det finns bolag som har en person som står nedanför trappan eller vid dörren när du kommer till planet eller är i gången och säger till dig att du måste lämna den till cargo. Det är så alla ska göra oavsett för vem och hur viktiga eller medelålders vi och de anser sig att vara. De som jobbar på planet verkar uppgivna och trötta på att få skäll av de viktiga medelålders männen. Och flygbolagen har fullt upp att få sista raden att ställa om till svart. Kanske vore det idé att se till att alla som flyger känner sig kungliga så kanske vi reser än mer? Och börja med att ställa krav på oss och våra väskor på ett trevligt sätt.

Inga kommentarer: