04 mars 2011

Dave Stewart


Nu djäklar kommer det en sådan där lång en, och denna gången är det Mr Dave Stewart in focus!!!
För en del är Dave Stewart "han från Eurythmics". I min värld är det en av de mest briljanta artisterna någonsin. Kanske är tiden med Eurythmics det enda jag inte går riktigt varm på. Trots att jag såg dem i Hamburg när de sas stå på sin höjdpunkt, en sommar för mycket länge sedan. De andra artisterna på den spelningen på HSV's hemmaarena var Tina Turner och...!? Shit, det minns jag inte längre... 
Dave Stewart har gjort massor de senaste åren som många inte verkar känna till alls. Han står bland annat bakom flera av de senaste 20 årens största hitlåtar, som han framför själv, på skivan "The Dave Stewart Songbook". 


Han har vid flera tillfällen uttryckt att han älskar att skriva låtar med andra människor. Dave är en nästan manisk låtskrivare. Superhits som "Don't come around here no more" med Tom Petty, "Midnight in Chelsea" med Jon Bon Jovi och "Stay" med Shakespeare's Sister bär alla hans signum.
Parallellt med "The Dave Stewart Songbook" gav han även ut en bok med historierna om låtarna. Dessutom ställde han ut foton från alla samarbeten på ett galleri i New York. Det var just genom att titta på gamla foton som han drog sig till minnes hur det var att skriva låtarna.
Skivan innehåller nyinspelningar av 21 låtar, som alla på något sätt är skrivna av Dave Stewart. Antingen av enbart honom eller av honom och tillsammans med någon annan. På plattan hittar vi bland annat: "Sweet dreams" (Eurythmics), "Underneath it all" (No Doubt), "Taking chances" (Celine Dion), "Goddess of love" (Bryan Ferry), "Ordinary miracle" (Sarah McLachlan).
För ändamålet har Dave Stewart satt ihop en 30-mannaorkester som han kallar Rock Fabulous orchestra.
En annan sak jag rekommenderar är att Dave tillsammans med Mark Simmons har gett ut en bok om hur man utvecklar kreativitet. Tesen är att det är genom kreativitet företag ökar sin konkurrenskraft; och det kan man ju bara hålla med om. Boken bygger på ett antal olika spel som utvecklar det kreativa tänkandet. Kolla in den här
Du kan även kolla ett avsnitt om boken på YT.


För mig är det allra bästa han gett ut de två plattorna med Spiritual Cowboys. Två fantastiska plattor som ska ingå i allas hjärta som har rare musiksmak.


Dessutom är jag enormt tacksam att han startade Hospital Club i London. The club to use!
Här hittar du hans davestewart.com
Dave Stewart på FB här
Signa upp för Dave på Twitter här

4 kommentarer:

Anonym sa...

Han har gåvan....önskar bara att han och Annie vågade göra en "Tom Jones" kolla detta, http://www.youtube.com/watch?v=UxtU64JV0WQ och slog på stället i Missionary man, http://www.youtube.com/watch?v=0-Q3cp3cp88 med enbart elgura, trummor och hennes röst...
Visst det är lite "White stripes kört", men det var ändå alltid det mest intressanta med Eurythmics...Dave, Annie och Clem Burke (Blondies suveräna poptrummis)
Spiritual Cowboys var som sagt det bästa, men ack så jävla daterade de plattorna låter ljudmässigt imellanåt...och det är synd för låtarna är bra! Sen har jag svårt att förlåta att han lyckades inspirerade den evigt lalande, leende västkustsångaren att övertala den countrydoftande sångerskan från samma kust att starta ett epigonband som till min totala fasa nästan tangerade Eurythmics försäljningssucce! Men det var på "medeltiden" när högt upptuperat hår och skinnkappor var Da shit....revival på det? Sitter med siffrorna i knäet, det blir mega år 2020...ledsen för det;)
Nu ska jag lyssna in orkesterplattan, kanske kan vara något för Berns salonger??
R.S
ps. hälsa när ni ses, han är skyldig mig en pling, you know why;) ! ds

Unknown sa...

Bäste R.S.! Han ges egentligen alltför mycket på utrymme på denna näst intill heliga plats. Jag har minst ett horn i sidan på Uncle Dave för att han inte utnyttjade förmånen att få chansen att vara delaktig i musikens under...!!!

Fast han gör allt ganska ball musik emellanåt, om än inte i klass med DB eller PF!

Ödmjuka fredagshälsningar MrRare

Unknown sa...

Och Tom Jones-klippet är grymt ballt!!! Hade inte kollat in det förut. Tjohooooooo! Och detta sagt och sett med den min största och minst sagt ödmjuka beundran för klipp två. Bara vissa förstår!


MrRare

Anonym sa...

We do....hon är ruskigt snygg och en dedicerad vegan och RaRe anhängare, tror jag?!
R.S
ps. vi droppar väl ett helgtips från ovan då....(i dubbel bemärkelse), David Sandström Overdrive!
Där möts The Hives, TSOOL och visa och blir bättre än ämnat! ds