24 mars 2011

Är det märkligt eller solklart

Ända sedan jag såg att några av de kända scenerna från "befrielsen" av Bagdad från Saddam H så har jag varit mer skeptisk till vad jag pumpas i om goda och onda från västs media. Ni vet de där scenerna som kablades ut med att folket rev statyer av Saddam och slog med skor på hans huvud. Det spontana scenerna som senare visade sig vara betalda medborgare och omtagningar av de olika scenerna, kameratorn, avspärrningar, sminkfolk och catering. Som vilken reklamfilm som helst.
Jag har vänner, bekanta och andra som tycker att det är kalasbra att Det Stora Landet går in i Libyen, själv är jag mer tveksam till intentionerna. Varför hjälper de inte till och sätter stopp för all skit i Somalia, har inte Somalia någon olja eller skiter de i vad som händer där? Varför ändrade Usama Um Barack åsikt så snabbt om Egypten och deras dårstyre på två dagar? Han gick från att han skulle sitta kvar till att han skulle väck på ett dygn eller två. 


Det pågår så mycket bakom dessa beslut som tyvärr gör att jag kan gå så långt att jag förstår att jag inte skulle vilja ha Colonel som ledare om jag bodde i Libyen, dårfamiljen i Tunisien som beslutsfattare eller tokfan till gubbe som ledare för Egypten. Att någon drar i trådar vi aldrig ser förstår jag... att oljan är av vikt förstår jag... Men att välja sida och säga vad och vem som är bra eller dålig... Där drar jag mig ur...


Erkänner att det är grymt skojigt att höra de amerikanska kanalerna ifrågasätta engagemanget i Libyen så hårt, det är friskt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Barrack eller Gadaffi ( vad hände med Khaddaffistavningen, förresten) är bägge lika usla som alla andra våldsverkare oavsett ställning. När man inte kan enas, då åker skjortärmarna upp som på packade engelska fotbollshuliganer...-pallar inte snacka, nu går tåget till Smockberga!! Tjoff!!!

Vad jag verkligen undrar är, vad kostar det att tanka ett Amerikanskt stridsflygplan??? Var inte USA praktiskt taget i KK? Att robotarna redan är betalda det är klart, men soppan vad kostar den?!

R.S
R.S

Unknown sa...

Förutsättningen för att sponsorerna ska fortsätta backa upp Usama Um Barrack är densamma som för Uncle Buske. Dessutom har de samma sponsorer. Att göra av med grejerna ibland för att kunna köpa av dem. Så funkar stora landet och dess matte. Och de är väl i KK, vad jag vet.

Din MrRaRe på plats i Stora Landet...

Unknown sa...

Just det ja, dessutom kräver sponsorerna att de ska agera i länder som har grunden för soppa så att de kan handla mer av sponsorerna och flyga till fler länder... och så vidare.


MrRaRe

Anonym sa...

Du missförstod mig, detta hade alltså inget med krig och politik att göra utan bara ren vetgirighet. Vad kostar det att tanka ett F-16 plan för, säg...en medelstor bombraid? Bara på ett ungefär alltså, är det nån tusenlapp eller är det mer?
Skulle vara kul att veta, undrar åxo om dom har något miljötänkande med i Pilotutbildningarna. Får dom lära sig att göra Eco-vänliga start och landningar t.ex?
Vetgirige R.S

Unknown sa...

Aha, då förstår jag.

Vad gäller utbildningarna så återkommer jag.

Jag vet att en timmes flygning med F-16 beräknas kosta USD 10.000.

Här finns en länk till lite jämförelser och beräkningar http://www.acesaero.com/Fuel.pdf

MrRaRe

Anonym sa...

Men Jösses 163000 kronor var ju inte så farligt för all nytta dom åstadkommer, och raketer och dito var ju redan betalt när man har siffrorna i knäet, det är ju inte värre än att hänga med dig till nån av dina återförsäljare!
Vad skönt, och Koloxid förbrukningen hade dom åxo listat och det var ju inte värre än 40 gånger till Mallis (om dagen)
All Swell, thank you very much for the information!
Nä, jag är nog för, trots allt!
R.S