26 mars 2011

Intressant, det som händer

Idag är en sådan där dag då jag för en gångs skull skriver något när det händer. När jag vaknade idag så gjorde jag det amerikansk tid och det första som möte mig var nyheterna om demonstrationer i London och New York. Det är säkert en mix med vad det gäller och det finns förmodligen en mycket logisk förklaring. Jag har alltid lust att analysera det som att det har att göra med att människor är sig själv närmast. Och att när det är dåligt med pengar i ett västland och det görs neddragningar så borde människor ha svårt att förstå varför de samtidigt spenderar massor av pengar på att "hjälpa" länder som hatar dem. Att demonstrationen i London får publicetet beror givetvis på att en del element såg till att skaffa sig utrymme för kaos och bråk, men det var inte vad jag går igång på. Den kategorin av personer finns där alltid oavsett det gäller ishockey, demonstrationer eller annat som passar deras dunkla och snåriga syften.  
Inte alls säker på att kopplingen utgifter för krig och personliga ekonomiska försämringar är en bra analys eller ens delar av hela sanningen. Men jag förstår verkligen inte varför Det Forna Imperiet och Det Stora Landet alltid ska skaffa sig skyldigheten att hjälpa en massa oljerika länder och sedan fastna där fullständigt. För du vet kanske att Irak, Afghanistan och Libyen har olja. Såg en amerikansk kongressman som sa att han inte förstod varför Det Stora Landet alltid kom till undsättning så snart ett arabland hade problem och sedan vände det mot amerikanerna. Han sa även att han inte förstod varför Det Stora Landet skulle lägga pengar på folk som hatade dem. Det är oftast gratis att bli hatad... Han hade säkert inte buken fri eftersom jag tror att han tillhörde Gammelamerikanerna, inte indianerna utan Buskfolket. Men en lite intressant analys var det, på sin micronivå.


Nåväl, jag tycker att allt det som händer är intressant och hoppas givetvis på förändring under fredliga former som baseras på förnuft och inte på död eller spekulativa pengabeslut. Så naiv är jag.


Läs lite mer om London här och här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Mr! Du och ditt galna skrivfinger! Varenda eviga gång jag läser bloggen så sitter jag på helspänn och undrar om du tycker så eller om du provocerar. Jag veta att du gör det med flit eftersom du i till exempel detta ämnet har en mycket tydlig uppfattning, som du alltid är glasklar i dina formuleringar kring och runt. Jag tror dock att just dessa händelser i London och det som händer i NY inte har några som helst kopplingar till det du hoppas. Åtminstone inte bland de fredliga demonstranterna:) De andra, som du skriver, lever efter någon annan riktpinne:)

Hoppas att du har det bra i US och att du försöker vila och se till att du blir bra från hosta och alla annan jobbrelaterad skit som du tror är en tillfälligt förkylning.

Och så får vi se till att tajma våra resor bättre nästa gång:) / JK