26 mars 2011

Är svenska fotbollsspelare överbetalda...

Det sägs emellanåt att svenska fotbollsspelare är överbetalda... Andra svarar med att de svenska hockeyspelarna är överbetalda... Så vem tjänar för lite eller för mycket? 

Är det egentligen ganska enkelt? Om ett bolag, ett lag, en sport, ett arrangemang tjänar pengar så har det råd att betala löner. Hur höga lönerna eller bonus är styrs bara av sista raden för året och hur mycket man behöver ha till året därpå. Och så ska kassaflödet hänga med, annars blir det ju något som heter likviditetsproblem. Vad jag vill komma till är att en spelare eller ett lag som går plus vid årets slut har balans i löner kontra resultat. Ett lag som har ett minus har för låga intäkter eller för höga löner. Och allt är väldigt rättvist. Publik kommer dag eller vecka efter vecka om det är värt det och tvärtom om så inte är fallet.


TV-pengar, publik, merchandise, anläggningar och sponsorer är viktiga pelare i idrotten. Och alla bitarna behöver vara stora och på plats för att kunna betala höga löner. I Sverige är debatten lite skojig och jämförelserna sker alltför ofta med länder som har bättre fotboll, mer historik och starkare publiktradition.


Jag tror att alla inblandade kan vara överens om att de allsvenska klubbarna gjorde patetiska resultat 2010 och att det egentligen ser mycket värre ut än vad det är. Vad jag vet så finns det bara en klubb som hävdar att den är rik och har råd och det är Ellos, jag vet inte om det stämmer, men om det stämmer så gratulerar jag dem och säger bra gjort. 


Det pratas nu även om att det söks nya sätt för Allsvenskan ska få in mer pengar genom att bland annat sälja namnet som Danmark och Norge gjort. Det är bra att det kommer in mer pengar men det är fortfarande så att ytmaningen med att få personer tillräckligt sugna att gå på och tillräckligt glada efter de sett en allsvensk match. Och då är det flera komponenter som är viktiga. I min värld har alltid den viktigaste anledningen varit bra tryck från en klack och från publiken. Det ger det där extra och minnesvärda som gör att unga fastnar för fotboll och att vi kommer fortsätta gå på fotboll. Fast även om många klubbar hade fullt på läktarna av nöjda kunder och klacksång så tror jag själv fortfarande att det är löner i överkant idag, det är ändå bara ett halvtidsjobb, eller? Dessutom tycker jag fortfarande att klubbarna ska ta större ansvar för det sociala och för utbildningen etiskt, moraliskt och kunskapsmässigt. 


PS. Bilden i detta inlägget gällde inte en löneförhandling i en allsvensk klubb. Jag har för mig att det var ett rån.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi again! De är missförstådda! De har inte alls mycket i lön och spelar egentligen fantastisk fotboll. Och om du bara visste hur mycket de tränar, de tränar säkert 8 gånger i veckan med en match i veckor då de har match 90 minuter. Det är vad man kan kalla heltid det. För att inte tala om den mängd av resor som de får göra. Till klubben i bil och bussar och flyg till bortamatcher. Nej vet du vad, dubbla lönerna för de stackarna! / JK