25 mars 2009

Ivar Kreuger

Hur var det egentligen? Tog han självmord? Var det mord? Alla Sveriges då och nu aktuella och flera internationella finansfamiljer hade stor vinning av att Ivar Kreuger upphörde att existera.
Som jag minns det från skolan så fick jag lära mig att det var Kreugers fel att det blev börskrasch 1929 och sedan tog han självmord. Men han hittades död med en revolver i vänster hand och han var högerhänt. Men dog han verkligen för egen vänsterhand eller vad hände? Det finns en mängd böcker om Kreuger. En del av dem är klassiska biografier som beskriver honom som snille eller bedragare i slutet. I modern tid allt färre som beskriver honom som bedragare. Sedan finns det böcker med ett kriminologiskt angreppssätt och nästan alla dessa utesluter självmord, och ser inga aternativ til mord. Den tredje kategorin fokuserar på affärerna och på vad som hände med Kreugerkoncernen efter hans död. De avfärdar i princip mangrant svindleri.
Om du gillar tänket kring detta rekommenderar jag dig att börja med att läsa sidan 115-138 i En Månpocket som heter "Historiens största mordgåtor" och efter det kommer du att via nätet och delar av böckerna i de ovan beskrivna kategorierna vara helt körd ett tag. Jag är numera bombsäker på att det jag tror sades under min skolgång är totalt fel. Börja här http://sv.wikipedia.org/wiki/Ivar_Kreuger
Undrar vad familjerna Wallenberg och Stenbeck säger om hur de kom över Ivar Kreugers bolag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Samma tanke slog mig när jag senast läste om I.K affären...men, karma tog nog hand om det:)
Förmodligen har Madoff försnillat deras eventuella I.K avkastning, som på sedvanligt transaktionförfarande säkerligen lyckats vingla sig runt globen ett antal varv?!
Slutet gott, allting gott:)...nu blev jag lite hungrig...
P.F
:>D

Anonym sa...

Fick tips om MrRaRe via blohmm.se. Ni verkar känna varandra, ni skriver onekligen gott om varandra. Jag gillar din blogg skitmycket. In med MrRaRe på aftonbladet.se!!! Lika bra att dra till med "MrRaRe for president! också:) Lars O