26 mars 2009

Per Planhammar

Det var riktigt länge sedan vi träffades första gången. Idag är Per en etablerad författare och skribent. Har för mig att Per är född i Norrland. Per flyttade runt en hel del under sin uppväxt och bodde bland annat i Sydafrika. Kom i kontakt med Per igen för ett tag sedan via FB och det var kul att återigen stifta bekantskap. I något mail sade Per att det nu var en massa barn, att han bodde i Göteborg igen, kanske var det hund och fåglar också. Nåväl, mycket var det. Om jag minns rätt så bestämde Per sig ganska tidigt för att han gillade att skriva, och så blev det.


Per gjort sju romaner sedan 1990: Gryningshuset, Sorgens öga, Nåden, Nattbarnet, Tims bok, Lyckliga människor och Blekaste aning


Ett antal dikter och noveller har det även blivit genom åren. Sedan vet jag att Per gjort översättningar av ett antal böcker, bland annat någon av hans gamla idol Jack Kerouac och ett par Ginsberg-böcker.


Per skriver även i Göteborgsposten.


Jag vet att några av er som känner MrRaRe även känner Per och dessutom vet jag att annorlunda bokrekommendationer är givande. Jag rekommenderar verkligen Pers böcker och speciellt de tre senare ovan.


Per! Hoppas att vi hinner ses snart!

Inga kommentarer: