05 september 2009

Sannolikhet påverkas av året

Såg en intervju med Jan Guillou på Morgonprogrammet TV4 för någon vecka sedan. Jag har gillat en enda sak han har gjort historiskt och det var den speciella boken Ondskan. Nu är det mycket länge sedan jag läste den, Och det är definitivt en bok jag ej kommer läsa om eftersom den sannolikt ej kommer att vara så bra som jag tyckte den var då.

När jag lyssnade på vad han pratade om så gillade jag hans teori om att vilket år han var född relativt hur världen såg ut när han var tjugofyra år var avgörande.

Ingen revolutionerande tanke men en ganska kul tanke. Den komplexfyllde jägaren Guillou var tjugofyra år 1968. Klart att det hade varit skillnad om han varit tjugofyra år 1948 eller 1958 eller 1978.

Kanske hade vi då sluppit honom eller sett mer av honom. Det får vi aldrig veta. Kul teori dock.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du hittat något klokt som kommer ur pennan eller truten på denna lilla människa. Jag har då aldrg hört något innan.
Bo

Unknown sa...

Då var det första gången:)

Anonym sa...

Inse att när en flarne som denna skrivs om på denna bloggen så sågas han egentligen itu. Tror inte en sekund på att du tycker att det var insiktsfullt eller klokt av honom. Jag tror att du tycker att det var näst intill det mest korkade du har hört.
Pessimisten