04 januari 2010

Björn Ranelid


Jag har aldrig läst någon bok av Björn Ranelid och känner honom inte. All min erfarenhet av honom baseras på att ha sett två avsnitt av programmet med kändisarna på Thorskogs slott. Jag såg ett par avsnitt av detta program förra året då Scheja, Gardell och några andra var med. Gardell gjorde att det var pinsamt att titta och jag döpte programmet till "Fånarna på Slottet", tycket det var passande då.

De två avsnitt jag sett denna säsongen har imponerat på mig. Inte den komplexfyllda dottern eller mannen som nog tyvärr har alkoholproblem eller någon annan sjukdom. Däremot hon som tyckte att mamma var lik sin mamma, Kjelle Bergqvist och denne Ranelid.

Det var som Kjell Bergqvist sade igår. Ranelid är en person som gör att han får enorma öron och blir helskärpt och att det Ranelid säger är briljant.

Jag skall se till att läsa några böcker av Ranelid till sommaren. Och på det sätt han gjort intryck så skall jag se till att läsa dem i ordningsföljd från först skrivna och framåt.

Personer som Ranelid är enligt mig otroligt viktiga för kulturen Sverige. Skärpan är spännande. Jag har respekt för och förstår om det finns flera som retar sig, det finns många som är osäkra. Kanske är Ranelid själv en av de som är osäkra. Dessutom kan kanske vissa bli osäkra för att det inte är en sådan person som de är vana vid. Han är kaxig, men visar känslor. Han gör sig manlig och verkar feminin. Och så vidare. Kanske är han bara en modern person i spännande tappning. Kan även vara så lurigt att han är en person som håller på att utvecklas.

Inte fasen vet jag, vet dock att jag gillar vad jag ser och hör.

Om du kan lika lite som jag om Björn Ranelid så kanske detta kan vara en bra början.

http://www.bjornranelid.se/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Björn_Ranelid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sent skall den vise vakna. Tycker Farbror RaRe gör helt rätt i att börja intressera sig för Herr Ranelid. Har själv följt honom de senaste åren och gillar det jag hör, ser och inom kort läser.

Ekonomen

Unknown sa...

Ekonomen skriver kommentar. How nice! Tar jag som en förmån. Tack för det. Farbror RaRe erkänner villigt att jag ej har kommit i kontakt med hans alster alls. Knappt hört talas om honom innan jag kikade på "Fånarna på Slottet". Cool! Om Ekonomen bekräftar att nyfikenheten är befogad så är det absolut, ej relativt. PS. Kanske var det de menade med reklamfilmen....

Unknown sa...

Kanske kan Ekonomen börja skriva Boktips på MrRaRe's blogg? Detta är en officiel förfrågan. Kommer även be Rockstjärnan att lämna musiktips, med risk för att det bara kommer bli hans egna låtar. Shit, nu minns jag att jag lovat en person av vikt att börja skriva om mode på hans blogg...