29 januari 2010

Roxy Music - Let's stick together

Detta inlägg handlar om att de hängt med ett tag, om Roxy Music och att de finns hos mig för alltid. Om de påverkat något... läs nedan!

Bryan Ferry var den stora frontmannen av sitt Roxy Music. Karriären som soloartist har mer eller mindre funnits där hela tiden.

Roxy Music ja. Bryan Ferry bildade bandet Roxy 1971, men de fick snart byta namn till Roxy Music eftersom ett Roxy redan var namnet på ett amerikanskt band. Ferry var bandets frontman, ikon, sångare och låtskrivare. Tillsammans med Phil Manzanera på gitarr), Andy Mackay på saxofon och oboe utgjorde Bryan den kärngrupp som ledde bandets musikaliska utveckling fram till Roxy's upplösning 1983.

Roxy har varit återförenat några gånger på 2000-talet. År 2001 gjorde Roxy Music en världsturné och gav ut ett live-album. Efter världsturnén har Roxy gett enstaka konserter under 2003 och 2005. Ryktet säger att det skall komma ytterligare ett album men det ryktet har existerat sedan 2001. Och det är ju ändå nio år sedan...

Flera andra musiker har spelat stor roll för Roxy Music. Särskilt Brian Eno, Paul Thompson och Eddie Jobson. Det enda bandet aldrig haft är en framträdande basist.  Efter den ursprunglige basisten Graham Simpson, har basister kommit och gått.
Bandet har hitintills haft 10 låtar å¨Top 10 UK Singles Chart. Samtliga studioalbum samt ett live-album nådde Top 10. Tre nådde första plats: "Stranded", "Flesh and Blood" samt "Avalon".

Roxy Music var en viktig inspirationskälla musikaliskt och imagemässigt för många band, speciellt i början av 80-talet.

För mig är de det band i världen som har gjort absolut snyggast omslag på sina album, utan konkurrens.
Roxy Music har ett enormt anseende i musikkretsar. En omröstning bland 100 brittiska branschmänniskor, i Observer 2004 i frågan bästa brittiska musikalbum,  fick Roxy Music ett fantastiskt bra resultat. Bland 100 rankade album fanns det med tre Roxy Misic album. Endast storheter som David Bowie, The Beatles och Rolling Stones var mer uppskattade.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Och du säger ovan att Uriah Heeps omslag var magiskt. Jag tycker Roxy gjorde otroligt snygga omslag på sina plattor.

Det senaste harvsu skrivit om massor av "gammal" musik. Vad är det som gäller för dig som kommit de senaste åren?
Han i kassan

Anonym sa...

Och det är kanske inte bara dig och Kinde de inspirerat? Jag sökte för att kolla om det kan vara något nytt på g med Sir Ferry, har du hört eller vet du något Sir Rare?

PG

Unknown sa...

Han i kassan! Kul att du kommenterar. Jag har sett att du är inne mycket. Hoppas att allt är bra och att du handlar mycket RaRe! Det kommer en del om musik från de senaste åren under februari. Du får gärna tipsa mig för jag letar inte så mycket efter nytt. Dra en lista så skall jag recensera.

Mr PeGe! Pleasure! Tack för komplimang och hoppas att du själv inte inkluderar dig:)

Jag vet inget, men har inte kollat.