12 augusti 2010

Jag hatar fotboll

En vän till mig sade för några dagar sedan att den hatade fotboll. Alltid lika kul att höra personer som tycker sig hata fotboll. De där som verkligen inte alls är likgiltiga till fotboll utan verkligen hatar fotboll. Det brinner minst lika mycket i dem som de som avgudar fotboll.


Min vän hade tre, i sina ögon, mycket sakliga argument:


Anledning 1:
Som många andra har jag som barn gillat att sparka boll med polarna, som vuxen kan det någon varm dag vara enormt roligt att spela på en strand eller i en park. Men jag kan inte minnas en enda gång då fotboll på lek inte slutar i ett jävla snoppmäteri om vem som egentligen är bäst och dom som inte har spelat fotboll hela sitt liv får snällt titta på och beundra finterna.


Anledning 2:
Aftonbladet och Expressen, två tidningar jag gillar att läsa och båda har i mitten en en bilaga som kallas Sporten och där det bara står saker om fotboll. Dessa bilagor borde heta Om Fotboll och lite annat. Varenda huvudrubrik handlar om fotboll. Slutar alltid att köpa tidningar över huvudtaget under mästerskapen för att varenda lite rad i tidningen är fylld överbetalda halvtränade pojkar som Rooney, Ronaldo, Svennis och andra tomtar jag inte bryr mig ett skit om.


Anledning 3:
Hur många matcher är egentligen värda att kolla på? Om jag ber en fotbollsfanatiker att rabbla de tio bästa matcherna de sätt så nämner de VM-finaler eller annat som jag är tveksam till om de ens minns eller så pratar de om något derby de varit på i Sverige där sanningen egentligen är att de enda som bidrag var de två stora klackarna för de konkurrerande lagen som såg till att upplevelsen blev stor.


Skönt att umgås med olika vänner med blandade känslor för många saker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har märkliga vänner unge man:)

Anonym sa...

Jag är så rörande enig med
1.
2.
3.
Är du säker på att det inte är jag som ska ha cred för den?
R.S
ps, går "the wild bunch" vidare i morgon så är det finalmatcher på söndag...oh, the joy;)