11 augusti 2010

Karin Fossum - Jonas Eckel

Jag vet inte mycket om Karin Fossum eller hur hennes böcker brukar vara, När jag fick syn på Jonas Eckel blev jag nyfiken när det ej var en deckare som jag har förstått att hon oftast ägnar sin skrivtid till. Deckare är förlegat och förutsägbart. 

Detta är en roman som är lite som en psykologisk thriller. Det är en bok om en mycket märklig medelålders man, en kuf, en konstig ensamvarg. Han heter Jonas Eckel, med E. Så säger han så ofta han kan för att se reaktionen. 

Boken är lätt- och snabbläst och jag rekommenderar dig att läsa denna annorlunda bok. Jag skrev om fobier på bloggen för några dagar sedan och efter att ha läst denna så känns det möjligt för en individ att utveckla en fobi för vad som helst. 

Så om Jonas Eckel … med E…


Den handlar om kufen och lagerchefen Jonas Eckel som lever ett mycket strukturerat och planerat samt stillsamt singelliv. En dag kommer Lillian intraskande på lagert och frågar efter ljusblåa stearinljus. Efter detta första möte blir Lillian och Jonas snart ett par. Men flera saker ter sig märkliga. Efter ett tag beskriver boken att Lillian börjar visa märkliga sidor, som att skolka från en av jobbet betald datakurs, hon dricker för mycket och bantar. I övrigt håller hon mest på med håret och handlar second hand-kläder, ... Beskrivet ur Jonas Eckel's hjärna...

Berättelsen är ovanlig, komisk och gripande. Jonas tankar och få handlingar är försök att nå sin sin hustru, som drar sig undan och försvinner från honom. I ett sista försök som ska hjälpa dem att  hitta tillbaka till varandra åker paret på en solresa. Där blir olikheterna och söndringen ännu mera tydlig. 

Lägg några timmar på Jonas Eckel, det är den värd!

1 kommentar:

Anonym sa...

F-n vad böcker du har dunkat dig igenom!!!

Ledig eller???

Puss