12 augusti 2010

Vad är en vinnarskalle?

Jag hör ofta kända och okända uttala sig om vilka individer som är vinnarskallar. Jag hör föräldrar, vänner, reportrar, sportkommentatorer och andra uttala sig om att den eller de har vinnarskallar och att de fyller på med att de hatar att förlora som förklaring till deras i mina ögon och öron dåliga beteende, omogna eller arga stil. Enligt dessa så verkar definitionen på vinnarskalle vara samma som i min värld är att vara en dålig förlorare eller att ha reaktivt psyke. I media ser och hör jag hur de så kalade "vinnarskallarna" hyllas och där de som det sägs ”hatar att förlora” och det tycks vara den viktigaste egenskapen för att bli en vinnare.

Om ”hatar att förlora” är definitionen på en vinnarskalle så är dagis, dåliga företag, lag och världen fullt av vinnarskallar. Det exempel jag vet på framgångsrika personer som enligt mig är vinnarskallar lägger inte kraft på saker de ej kan påverka. De är individer som tar tag i saker, triggas av problem, värderar situationer, drar med sig kollegor och lagkamrater och driver saker framåt.
Det är det som är som för mig är skillnaden mellan att agera och att reagera. Det finns däremot rader av exempel på individer som varit reagerande och som lärt sig att det är kraft som skall riktas på rätt saker och därmed blivit riktiga vinnarskallar genom att agera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul skrivet. Jag håller med.

Kidda

Anonym sa...

Ont om riktiga vinnarskallar är det gott om och jag har faktiskt sett fram emot att det ska vara lite Bowie snart igen. Din respekt för LMS verkar stor:) Vi andra då?

HH