06 maj 2010

Brända Barn

Av alla band som fullkomligt exploderade fram i punkvågen så låg Brända Barn från Sundsvall enormt bra till hos mig i allmänhet och sångaren Brodde i synnerhet. Brända Barn bildades 1979. Sångaren Anders "Brodde" Brodin hade tidigare medverkat i punkgruppen Massmedia och gav tillsammans med dem ut ett par singlar 1979. Därefter bildade han, sommaren 1979, Brända Barn som tog sitt namn efter en roman av Stig Dagerman.

Bandet började som ett punkband men utvecklades sedan i annan riktning, influerade av bland andra Joy Division. De spelade som förband för Sham 69 då denna grupp uppträdde i Sundsvall 1980. Brända Barn spelade in en radda singlar 1980-82. Deras enda album Allt står i lågor gavs ut 1983, och blev mycket uppmärksammat. Gruppen samlade en extatisk publik till sina konserter under en turné vintern 1983-84. I februari 1984 splittrades sedan bandet. Brodde sa sig inte orka med det intensiva trycket från fansen under och efter konserterna. Tonåringar i publiken hade flera gånger stormat scenen för att få röra vid honom.

Sent 1984 gjorde bandet comeback under namnet The Wild Bunch, vilket senare ändrades till The Bunch, där de bland annat spelade en helt magisk cover på Neil Young's "Hey Hey My My". Efter detta har bandet haft ett antal återföreningar: 1987, två konserter 1991, två 1999 och tre stycken konserter 2003.

Versionen av Hey Hey My My är en av de låtar jag nynnat mest på i hela mitt liv, som sagt magisk.
Bandmedlemmar:
Anders Brodin (Sång)
Mikael Svensk (Gitarr)
Peter Byström (Bas)
Henrik Brodin (Trummor)
senare tillkom:
Ulf Kjellberg (Klaviatur 1980-81)
Mårten Mårtensson (Klaviatur & Slagverk 1981-82)
Jan Strandqvist (Klaviatur & Slagverk 1982-)

Diskografi:
Brända Barn/Andra Behov/Vänner jag hade glömt (1980) (EP)
Män utan fruktan/Cirkus (1982) (singel)
Allt står i lågor (1983) (LP)
Hey Hey, My My/Korståg (1984) (singel, utgiven under gruppnamnet The Bunch)
Brända Barn (1992) (CD - innehåller Allt står i lågor + Män utan fruktan / Cirkus)

Bandet medverkar dessutom på följande samlingsskivor:
Skit i vad dom säger på samlings-EP Andra branden (Sundsvallspunk vol. 2) (1980)
Kärlek och hat (alternativ version) på samlings-LP Sveriges största singel 3 (1983)
Allt står i frågor (Red Mecca remix) på samlings-CD We're only in it for the money - 20 years of Massproduktion (1999)

Låtarna från första EPn och Andra Branden finns dessutom återutgivna på samlings-CDn Punksvall 1979-80 (2003)

Lite bilder till musik som jag hittade på YouTube
Här har du även ett par länkar på Spotify till samlingsplattor där Brända Barn är med:
Punksvall 79-80
We're only in it for the money

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, The Bunch - Hey Hey är en av de bästa försvenskade cover-låtarna någonsin!

Jag har saknat den sedan mina vinyl blev stulna för länge sen. Du råkar inte ha den på Mp3?

undrar vänligen
/stefan v

Unknown sa...

Hej Stefan! Tyvärr har jag den bara på singel och den är lika bra forrfarande. Senast jag lyssnat på dem så har det varit via Spotify och via de gamla plattorna. Och, jag håller med dig, det är den bästa svenska coverversionen... Alla kategorier... dessutom bättre än orginnalet...

Kul att du skrev. Jag ska kolla om någon i bekantskapskretsen har den. Känner inte någon i BB personligen, men ska kolla runt.

Tjing MrRaRe