01 december 2011

Simon och Ekarna

Jag gillar verkligen inte svenska filmer, det kan jag konstatera. Och när vi igår hade ett kundevent med fantastiska föredrag, god mat, fina vänner och annat på Bergakungen i Little Village så var jag så enormt nervös när filmen skulle vevas igång. Simon och Ekarna var det som gällde och delar av miljön skulle vara Göteborg under andra världskriget.


Efter några minuter vände jag mig till stolsgrannen och sa "Vilken fantastisk film". Och så fortsatte den, för detta är en helt fantastisk film. Jag är övertygad att den kommer bli en världsfilm, den är enormt bra och ruskigt välgjord och enkel. Varenda skådespelarinsats är ruskigt äkta och trovärdig. Jag kan inte komma på något annat tt skriva än SE DEN! Det är ett MÅSTE!


Det ska sägas att filmen Simon och Ekarna har premiär den 9e december.
Filmen handlar om den unge Simon, Eken eller Ekarna är blott sidofigur eller sidofigurer. Filmen bygger på Marianne Fredrikssons roman som jag aldrig läst men som jag nu ska läsa. Simon växer upp i en arbetarfamilj utanför Göteborg. Redan tidigt i filmen bryter andra världskriget ut, och vråldåren Hitler gör gör några av sina första krigsmoves. Simon har en sträng och begränsad pappa och en kärleksfull mamma och han känner sig lite annorlunda och utanför. Simon gillar böcker och att hänga i sin trädkoja i eken. På eget initiativ och mot sin pappas vilja söker han sig till fina skolor och utbildningar som en hans gelikar inte söker sig till. Första dagen i skolan möter han Isak, vars pappa är förmögen bokhandlare som flytt undan förföljelsen i vråldåren Hitlers så kallade Tyskland. Simon och Isak och deras familjers liv vävs samman samtidigt som kriget rasar i Europa. Där har du hela abstraktet.


Här finner du en trailer...
Och det finns en sak som är solklar, och då ska du ha respekt för att jag avskyr svenska filmer, det är en helt fantastisk film som du ska se!

Inga kommentarer: