19 februari 2009

Leve fenomenet med Piraterna

Läste på blohm.se att han skapade debatt genom att vända sig mot attityden på vissa inblandade personer i Pirat-Såpan. Helt OK, jag har ingen aning. Har ej sett det, men Last Man Standing är alltid klok.
Jag säger "Leve fenomenet Piraterna"! Det är fantastiskt det som händer. En massa traditionella roller gnäller över ändrade tider och att de har svårt att tjäna pengar, andra har sett tll att utvecklas och gör mer pengar än de gjorde tidigare. Fast de förstår vad vi vill ha och hur. Traditionella branscher borde kanske inse att det ej håller att tjäna pengar på källkod, patent, rättigheter och lagar på sikt. Du kan ej tvinga de som redan kommit längre än du själv. Det kanske är så enkelt att det som hände Isbolaget alltid kommer hända, att det finns rättvisa i att scouterna har svårt att konkurrera i stora städer, att kyrkorna har svårt att få besökare som förr, att elever tycker det är konstigt att lärarkåren står högt och längst fram och högläser, att en bild som finns tillgänglig är publik, att en läkare är en person som är svår att få tag i och att nätet och användarna alltid finns tillgängligt...
När jag var på konserter på stora fotbollsstadium för några år sedan i Hamburg, Athens etc. så rådde det strängt fotoförbud. Att spela in konserten med bandspelare eller filmkamera var lika förbjudet det. Idag kan du hitta spelningar med alla möjliga artister på YouTube i alla möjliga vinklar. Idag kan en anställd spela in sin chef med en diktafon utan att berätta det och använda det som den vill... Hurra för att tiderna ändras.
Jag tror att denna Pirat-såpa kommer att få en utgång som sedan kommer leda till nästa instas och så vidare. Men en sak är säker. Jag är övertygad att lagar och regler förlorar och ej kommer kunna styra de riktiga krafterna, vilket är användarna. De som kallar sig musiker, skivbolag, filmbolag etc. idag får allt se till att hinna ikapp ett sedan länge förändrat beteende för att behålla sina titlar och kunna börja tjäna pengar igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar samma sak, men är kanske inte lika optimistisk. Föreslår länken - Free Culture
http://www.brightmedia.se/links.htm
"Faran är den att begränsningen av kreativiteten bara ökar"

"Ekonomen"

Anonym sa...

Hej Mr Rare! Jag har aldrig kommenterat förut, men jag är inne några dagar per vecka här. Den är jättekul och annorlunda. Eftersom jag ej vet vem du är så vet jag inte om du har tid att skriva mer än du gör. Om du har mer tid så skriv jättegärna mer. Jag har tipsat flera av mina kompisar om din braiga blogg. Tack för ordet. Kram Linda

Anonym sa...

Tja! Har heller aldrig kommenterat tidigare. Känns som att du ej vill att vi skall göra det. Vem du är är så gillar jag ämnena och hur du skriver. Tack för ordet! "Psaltaren"