06 april 2009

Premiären avklarad för komplexstaden

Av en händelse så god som någon hamnade jag igår på en seriepremiär i Allsvenskan mellan Prosit och Mitt lag. Dessutom var det premiärmatch för Göteborg nya fotbollsstadion.

Jag börjar med matchen. Självklart vann förhandsfavoriten enkelt. Mitt lag kommer vinna många matcher i år.

Så var det detta med den nya stadion. Vad jag kunde märka så fanns det två saker att bli verkligt imponerad av: Hur ljudet från publiken låter och att du som åskådare ser matchen väldigt bra.

Däremot finns det flera saker som ej är klara och ännu fler saker där det märks att komplexstaden har fuskat. Jag tror att stadion kommer att bli ganska fult och lugslitet ganska snart. Jag kan ej byggen men det mesta är cement som jag tror kommer bli väldigt smutsig och ful ganska snart. Om du blir hungrig eler törstig så finns det mycket få restauranger och kiosker och när jag klockade snittider så verkar kunderna ha stått 12-15 minuter i snitt för att få handla. Ljudet från högtalarna var anpassat för annat än underhållning och väldigt lite fanns som gjorde
att du som åskådare känner dig omhändertagen och välkommen. Varför fanns det inga säljare av allt möjligt på läktarna och varför går det ej att köpa souvenirer inne på stadion?

Staden som alltid skaffar de största anläggningarna drivna av sitt komplex för och till Stockholm, kommer ej att ha bland de tio finaste och mest kundvänliga anläggningarna på en sådär femtio år, för så länge lär det ta innan nästa chans att bygga nytt kommer. Eller har jag fattat fel och att det är så att det precis som i Borås finns en plan för utbyggnad?

1 kommentar:

Peter Rahm sa...

Ett mycket RaRe inlägg!
Komplexstaden är ordet sa bull.