21 februari 2010

iPhone är historia

Apple själva säger att det första du kommer att upptäcka hos iPhone 3GS är hur snabbt det går att starta program och att surfa. Sidor kommer enligt iPhone renderas på en bråkdel av den tid du är van vid och du kan visa e-postbilagor mycket snabbare. Det skall vara förbättrad prestanda och uppdaterad 3D-grafik som dessutom bidrar till en fantastisk spelupplevelse. Faktum är att allt du gör på iPhone 3GS går dubbelt så snabbt som på iPhone 3G. Hur mycket snabbare den skall vara än en iPhone 2G skriver de inte.

Konkurrenter som Sony Ericsson, NOKIA, Samsung, LG med flera är stressade av den nya ledaren i branschen och pressar fram modeller som inte kommer i närheten av iPhone än så länge. Google tar även de fram en fantastisk ny model. HTC ligger och puttrar. HTC gjorde bättre modeller av devices än de traditionella varumärkena långt före iPhone kom.
Det finns ett problem med ovan. Jag har haft iPhone från att den släpptes i Det Stora Landet, har haft alla modellerna och tycker att iPhone börjar kännas gammalt och långsamt. Jag menar att den dagen Sony Ericsson och de andra tycker sig vara ikapp så kommer de ha lagt massor av pengar på R&D som de aldrig kommer kunna få igen genom att de ej kommer kunna ta lika mycket betalt och därmed ha lägre marginaler än Apple. De är helt enkelt för sena för att komma ikapp. Och framför allt, hur ser planen ut för att komma med något bättre än iPhone?

Jag väntar med stor otålighet att iPhone eller någon annan av de nya skall ta ett nästa steg. Ett där jag ej behöver ladda lika ofta och där de förenklar ännu mer för mig att göra vad jag vill. iPhone var kloka nog att välja bort saker för att öka användbarhet och hastighet. Nu behöver de öka upplevelsen med fler saker än appar.

Numera har iPhone gjort att jag ej använder mina andra devices lika mycket men det finns mycket mer att önska av kapacitet som jag väntar otåligt på. Allt annat är historia.
När kommer det nya?

1 kommentar:

Anonym sa...

So true!